Sightseeing & Chilling - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu Sightseeing & Chilling - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu

Sightseeing & Chilling

Door: Nickyta

Blijf op de hoogte en volg Nickyta&Rewan

26 Oktober 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Oja... heel veel te vertellen alweer en zoveel te doen nog!!! Om te beginnen moet ik even vertellen dat we net zoooooooo lekker hebben gegeten!!!!!!!!! En nee het is geen aziatisch, maar.... Israelisch!!!!! Ohhh my buddha... We zijn gewoon helemaal in de zevende hemel, dat eten gelukkig maakt klopt helemaal! Maar zal even beginnen met waar we waren geeindigd, anders kunnen jullie het helemaal niet meer volgen. We waren aangekomen op Siem Reap. En wat een aankomst was dat... Een super deluxe nieuwe airport ingericht om alle toeristen een plezier te doen. Iedereen spreekt hier dus ook engels en dat waren we niet meer gewend. Super grappig om te zien dat er gelijk een groot verschil is met Laos en Cambodja. Op de weg naar het hotel vielen onze monden open van verbazing dat er zoveel grote hotels waren. Siem Reap is echt ingespeeld op de grote toeristenstroom van Angkor Wat. Na even te hebben opgefrist in het hotel gingen we eerst naar het centrum, op 5 minuutjes lopen van ons hotel om lekker te lunchen. Hierna even rondgekeken en er was genoeg te zien. Teveel winkeltjes en grote markten met allemaal souvenirs en kleding. We werden om half 5 opgehaald bij het hotel door onze gids voor de komende dagen en gingen naar Angkor Wat voor de zonsondergang. Daar kan je 's avonds gratis heen als je maar een kaartje koopt voor de volgende dag. Dus wij daarheen, niet naar de tempel van Angkor Wat, maar eentje op een heuvel voor een mooi uitzicht. Het was zo ongelofelijk druk met toeristen en dan vooral Chinezen (blegh). Eenmaal boven aangekomen stond er een rij voor op de tempel. Wij hadden natuurlijk de pech dat we net niet op tijd aan de beurt waren om omhoog te gaan en de tempel dicht werd gegooid. We hebben gelukkig wel een paar mooie uitzichten gehad en een hele klim hahaha.... Hierna terug naar het hotel en na een lekkere avondmaal naar bed om klaar te zijn voor de volgende dag: Angkor Wat.
Natuurlijk hadden we 'm al gespot toen we naar die andere tempel gingen, maar vandaag gingen we echt naar de belangrijkste plekken toe. De site zelf is zo groot dat er gewoon weekkaarten bestaan om alles te kunnen bezichtigen en dan niet eens per voet, maar met TukTuk of fiets. Gelukkig hadden wij onze lieve gids met Tuktuk die ons rond gingen leiden.Onze eerste stop Angkor Thom. Dit is de grootste plek die er is. Om een idee te geven, de toegangspoort ligt op 1 km vanaf de tempel zelf en dan hebben wij er 1,5 a 2 uur rondgelopen richting de noordelijke uitgang. Maar het was zeker de moeite (en hitte) waard. De camera bleef maar gaan en wij ook... zo ontzettend mooi allemaal. Hierna via 2 kleinere tempels naar de wel bekende Tomb Raider tempel, Ta Prohm. Deze tempel is nog gedeeltelijk begroeid met bomen en planten. Helaas moet er telkens meer gerestaureerd worden ivm de groei van de natuur. Ook deze tempel was briljant mooi. Na weer een uur met onze mond open te hebben rondgelopen was het tijd voor de lunch. Heerlijk typisch Cambodjaans eten gegeten en natuurlijk een heerlijk koud biertje gedronken na al dat gezweet in de hitte. Hierna was het tijd voor het hoogtepunt van de dag.... Angkor Wat. Ook deze was weer enorm (mooi)! Wow wat een spectakel en dat staat daar maar... Het idee dat dit ooit een groot en succesvol dorp was. We konden erop en natuurlijk gedaan. Nickyta moest en zou als souvenir een stuk steen meenemen van de Angkor Wat (ik weet het; heel slecht!!) dus wij op zoek. Nou missie geslaagd. Heb een tweetal mooie stukken kunnen vinden, al was het erg lastig want ze onderhouden alles hier erg goed, ze vegen ook.... Toen we op weg naar het hotel gingen hadden we wat vragen aan onze gids over de oorlog ed. Toen vertelde hij wat hij had meegemaakt en zijn vader is verloren en dat er in de buurt een kleine killingfield was. Hij wilde ons er wel heen brengen en het een en ander vertellen. Echt zo bizar dat de meeste mensen die hier rondlopen dus gewoon die verschrikkelijke oorlog hebben meegemaakt en allemaal wel iemand zijn verloren. Onze gids had het ook wel erg moeilijk en na een 2tal foto's zijn we ook maar snel weggegaan. Ons avontuur was 's avonds nog niet afgelopen. Je kan in Siem Reap namelijk cambodjaans BBQen. Dit houdt in: Een pan met kolen met daaromheen een ring van kokend water. Op de top leg je het vlees en in de ring gaan de noodles en groenten om te koken. We kregen 10 soorten vlees en jullie vragen je natuurlijk af wat het avontuur van BBQen is.... Nou de soorten vlees. 6 gewone, zoals kip, rund, varken, inktvis etc. Maar de 4 iets bijzondere zijn: Kangaroo, Struisvogel, Kikkerbil en Krokodil. Ik had alleen kikkerbil al eerder gegeten en Re krokodil al eerder. Echt super leuk en lekker al vonden we de krokodil tegenvallen, beetje taai. Na een aantal drankjes richting dromenland om vroeg op te staan de volgende dag.
Vandaag gingen we om 7.30 met de TukTuk door het platteland richting het TonleSap Lake. Dit is het grootste meer van Zuidoost Azie en dus ook van Cambodja. Hier gingen we per boot het meer op en na 20 minuten varen kwamen we bij een Floating Village. Allemaal huizen op palen met van oorsprong Vietnamezen die gevlucht zijn. Deze mensen leven van de visvangst en zijn ook heel anders dan de Lao mensen. Halverwege konden we in een lokaal bootje stappen die ons door de mangrove en het dorp voer. Een meisje van denk ik 14 met een peddel voorop de boot. Het was erg mooi en de mensen waren zo vriendelijk! Hierna verder het meer op, wat zo groot was dat het wel gewoon de zee leek inclusief golven. Na terugkomst bij de TukTuk weer heerlijk gelunchd en toen naar het Nationaal museum. We waren erg benieuwd naar de geschiedenis en betekenis van Angkor Wat en gelukkig hadden ze in Siem Reap (helemaal niet ingespeeld op de vele toeristen ;P) een mooi museum. Hierna terug naar het hotel en voor de volgende dag een ticket geboekt naar Sihanoukville (waar we nu zitten en morgen 27 oktober weg gaan alweer). Dit is een kust plaats in het zuiden van Cambodja, heel populair bij de backpackers.
De vlucht duurde maar 1 uurtje en we werden per bus naar de hoofdstraat gebracht van Serendepity Beach (the place to be). Hier na een tijdje zoeken een kamer gevonden naast het strand. Heerlijk van de zonsondergang genoten en van de happy hours! Verder hebben we de afgelopen 2 dagen op het strand gelegen om bij te komen van die paar weken van avontuur. Heerlijk water en lekkere cocktails (gewoon zoals een vakantie hoort te zijn) En dus vanavond bij een Israelisch restaurant gegeten... Wow.... wat was dat lekker zeg! En het is ook nog vrijdag wat betekend dat het Sabbath is en er ook echt een familie dat aan het vieren was. Wij mochten ook meedoen met het gebed en kregen een slokje wijn en een stukje brood! We waren helemaal sprakeloos en toen we het eten hadden geproefd waren we compleet van de wereld... en nog steeds trouwens. Om een beeld te schetsen... ik zit met een kopje thee dit verhaal te typen en Re met een whisky een boek te lezen. Helemaal vol en tevreden. We vertrekken morgen naar Kampot, 2,5 uur rijden vanaf hier en toen we een hostel belden om te vragen of er nog een kamer was kregen we zowaar een Nederlander aan de telefoon!!! Hahha... ook weer gelachen, dus we zijn benieuwd. De foto's zullen nog volgen, want hier ligt 2 keer per avond het stroom eruit en de verbinding is ook niet al te best. Zo zijn jullie iig weer op de hoogte van onze afgelopen daagjes Cambodja!

Kus Re en Nick

• 27 Oktober 2012 - 12:04

Sharline(Mam):

Hi schatten,
    alles is prachtig daar wat ik allemaal heb gelezen, het is jullie echt gegund hoor, het hoort ook bij in het leven,
    wat eten betreft is ook heerlijk om ervan te genieten van andere gerechten, heel gezegend wel,
    maar Re, wel gedurft zeg met krokodillenvlees en nickyta met kikkerbillen, maar ieder zijn smaak, ik ben heel blij om te horen van al die mooie verhalen, ook blijf volgen en achter alles wat jullie zien en doen ook ervan geniet met elkaar,
    Enjoy in everything, and blessings, loveMam

• 27 Oktober 2012 - 19:50

Mamma:

hallo lieverds,
    het is duidelijk dat jullie meer foto ruimte nodig hadden. Wat een geweldige foto's. Heel bijzonder hoe die bomen op de ruines groeien. Geweldig dat julie dit nu met eigen ogen kunnen zien en dat wij op deze manier er ook van kunnen genieten. Blijf vooral foto's maken, ook voor later. Ik ben ook nieuwsgierig naar die Nederlander in Kampot, hoe hij daar terecht is gekomen. Nu lieverds geniet ze en wij blijven jullie volgen. Dikke kus pappa en mamma

• 28 Oktober 2012 - 02:05

Georgette:

Hallo kinderen,

het verhaal was weer prachtig, ik heb er echt van genoten.
    Ook prachtige foto's, het is me ook wel een belevenis.
    Geniet maar lekker, je bent maar een keer jong.
    Veel liefs en kusjes,
    tante Georgette

• 28 Oktober 2012 - 11:31

Conny En Fred:

Hallo nickyt en Rewan
    nou wij hebben weer met open mond jullie verhaal
    gelezen.Wat een heerlijk leven hebbenjullie en dat
    eten is ook niet verkeerd.Maar geniet er lekker van
    het lijk me ook wel vermoeiend in die hitte.maar jullie
    zijn nog jong.
    Groetjes Conny enFred

• 29 Oktober 2012 - 21:03

Dries En Yvonne:

Hoi Nickyta en Rewan,

Wat hebben we weer genoten van jullie belevenissen. Geweldig!
    En prachtige foto's. Zo zijn we er ook een beetje bij om van al dat moois te genieten.
    Leuk de foto van neusje, neusje.
    Fijn dat jullie zo genieten van alles en ook van het heerlijke eten.
    Van krokodillenvlees tot kikkerbillen.
    Ook prachtige tempels overal.
    We kijken alweer uit naar het volgende verslag (uit je boek) ha, ha.
    Veel plezier en blijf genieten.
    Liefs, Dries en Yvonne.