Ons laatste verslag vanuit Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu Ons laatste verslag vanuit Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu

Ons laatste verslag vanuit Cambodja

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg Nickyta&Rewan

01 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Yes yes, daar zijn we weer. Ons laatste berichtje vanuit Cambodja, want vannacht vertrekken we per nachtbus naar Ho Chi Minh city in Vietnam! We zijn al een paar dagen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja en hebben weer veel gezien en meegemaakt. We beginnen maar eerst in Kampot, waar we hiervoor 2 nachten zijn geweest. Kampot is een klein stadje met veel oude franse gebouwen. We hadden een back to basic bungalow aan de rand van de rivier, net buiten het centrum aan de overkant. We zaten eerlijk gezegd een beetje in de middle of nowhere en ons hutje bestond uit alleen maar hout op palen met een bed, klamboe en fan. Dat was het... verderop zaten 2 toiletten met douche erin. Maar wel een mooie locatie aan de rivier en heel rustig. Echt een backpackers hol die dus werd gerund door een Belg. (dus geen nederlander, maar ach wat scheelt het) We hadden na aankomst gelijk een scooter geregeld en zijn op pad gegaan. Na een kwartier rond te hebben gereden hadden we eigenlijk alles al zo'n beetje gezien en was het tijd voor internet en bier om de foto's up te loaden. Zoals jullie hebben kunnen zien is dat allemaal gelukt. Met onze Lonely Planet als bijbel gingen we naar een restaurant waar schijnbaar de beste Ribs van heel Cambodja besteld konden worden. Nou er is niks van gelogen!!! Re en ik hebben zitten smullen, ik had wel de special van de week besteld voor de afwisseling, maar wat was dat goed eten zeg!!! En dat na de Israelier, dit was een goede tweede of misschien wel gedeelde eerste plek...
De volgende ochtend weer op de scooter toch nog een rondje gereden langs de "bezienswaardigheden" van Kampot en een stukje eromheen, maar dat was weer alleen rijstvelden en koeien. We zijn ook even gestopt bij de lokale markt. Pfffff... wat een stank ook. Heel krap en warm en lag daar dus al het vlees met zeker 35 graden. Gelukkig waren de vissen vers, die spartelde namelijk rond in kleine bakjes met wat water, net genoeg om een beetje zuurstof te happen. Hierna gingen we terug naar ons verblijf om lekker een boekje te lezen en te chillen langs de rivier. Ik wilde heel graag zwemmen, maar vond het wel een beetje eng. Had al wat vissen zien zwemmen, maar verder was de rivier niet zo helder. Gelukkig hadden ze een surfplank waar we mee het water in konden. Dus plons het water in en na wat te hebben rondgesparteld, toch maar de plank op hahaha... Na deze verfrissende middag weer de stad ingegaan voor een koud biertje en het was zondag, wat betekende dat er op een paar plekken een Sunday Roast zou zijn. We hadden even rond gekeken, maar echt heel erg zijn we weer uitgekomen bij ons restaurant van de vorige avond. Deels omdat er voetbal op tv was en toch ook wel voor die heeeerlijke spareribs. Mmm... we hebben gesmuld. In de rust van de wedstrijd naar ons bungalowtje, want de volgende dag heel vroeg op.
We werden om 6.15 opgehaald met de TukTuk en gingen naar het busstation om de bus te pakken naar Phnom Penh. Deze rit duurde 3,5 uur en er werd Cambodiaanse karaoke gedraaid op een tv in het midden van de bus... Na een tijdje ben je het wel zat hoor, maar te grappig was het wel. We moesten wel weer even wennen aan de grote stad. PP is heel stoffig en zo druk en iedereen rijdt maar door elkaar heen. Bizar gewoon en in plaats van uit te kijken gewoon keihard toeteren en ervan uitgaan dat die ander dan toch wel opzij gaat. De kamer in ons hostel was nog niet klaar, dus na een hapje te hebben gegeten liepen we naar het Onafhankelijkheidsmonument, om de hoek en besloten toen maar gelijk te beginnen met sightsee-en. Hup de TukTuk naar het Tuol Sleng museum. Dit is een oude school die door de Khmer Rouge is omgebouwd tot gevangenis en waar 1000den mensen zijn gemarteld en vermoord. We hadden ons er al een beetje op voorbereid door verhalen te lezen (hebben een boekje gekocht met verhalen van overlevenden), maar toch was het te gruwelijk voor woorden wat hier is gebeurd. Zo ongelooflijk bizar en verschrikkelijk wat de Cambodianen nog geen 40 jaar geleden hebben mee moeten maken. Alles is ook vastgelegd door de Khmer Rouge, dus er zijn foto's van de slachtoffers en van de lijken die men heeft gevonden. Van alle mensen die daar langs zijn gekomen zijn er maar 7 overlevenden en ook hun verhalen kon je daar lezen. Hierna weer naar het hostel om onze spullen in de kamer te zetten en even op te frissen van de reis en het museum. Hadden we ook nog geluk en kregen een grote kamer met bankstel enzo, omdat die persoon die in onze kamer zat niet uit wilde checken... dus toppie!!! We gingen 's avonds eten bij een bekend restaurant die kansarme kinderen helpt ervaring op te doen en werk voor ze te vinden. Hier serveren ze typische gerechten van het Cambodiaanse platteland. Je kon er ook vogelspinnen eten, maar helaas waren die op. We hebben wel heerlijke Amok (soort viscurry) gegeten en ook beef met rode mieren. Dit was wel ok, maar de Amok was beter.
Het was alweer 30 oktober en we waren vroeg wakker. Na het ontbijt met de TukTuk naar de Killingfields van Phnom Penh, Choeung Ek. Dit is een oude chinese begraafplaats die door de Khmer Rouge is gebruikt als plek om 1000den mensen te vermoorden en in massagraven te dumpen. Vandaag de dag komen er nog steeds resten van botten en kleding omhoog uit de grond. Overal waar je loopt zie je resten en er is een hele audiotour met verhalen van mensen en situatieschetsen van wat hier is gebeurd. Bizar gewoon, we kregen er helemaal kippenvel van. Dat mensen zulke verschrikkelijke dingen kunnen doen en het ergste is nog. Dat iedereen die minimaal 40 jaar is deze verschrikkelijke oorlog heeft meegemaakt en iedereen heeft familie verloren. 1 derde van de bevolking is uitgemoord, 3 miljoen mensen in 3 jaar 8 maanden en 20 dagen! Na deze indrukwekkende plek naar de Russian Market gegaan, weer een markt als zovelen. Toen door voor de lunch naar een ander restaurant met hetzelfde principe als die van de avond ervoor. Alleen had deze gerechten op tapas basis en veel vegetarisch. Hier hebben we heerlijk gegeten en fijn ook om te weten dat je hiermee de lokale bevolking steunt. Na de lunch naar het Nationaal museum. Een heel mooi gebouw met mooie tuin, alleen jammer dat er weer alleen beelden stonden van voornamelijk Angkor Wat. Na ons museumbezoek met de TukTuk naar de mall van Phnom Penh. Voornamelijk omdat er een bios in zit ( de enige moderne). Nou je kon het niet echt een mall noemen, echt te grappig dat dit gebouwtje de shopbestemming is voor de Cambodianen om de bios nog maar niet te noemen... hahaha..... Dus hebben we het maar voor gezien gehouden en zijn terug gegaan richting hostel.De avond was niks bijzonders, maar de volgende dag.....
We hebben onze Rambo outfits aangetrokken en zijn naar een schietbaan gegaan!!!! Jaja jullie lezen het goed.... we hebben geschoten met echte vuurwapens! Wow wat een ervaring.... Re had al eens eerder geschoten, maar voor mij was het de eerste keer en was best een beetje zenuwachtig. Uiteindelijk heb ik geschoten met een M60 en Re met een AK47. Hierna ook nog met een handwapen (geen idee hoe deze heet, alleen dat ie veel lawaai maakte) Het was echt super vet. We hadden kokosnoten gekocht en die gingen we kapot schieten. We mochten ook automatisch doen, maar dat werd me iets te heftig. Wel echt een kick hoor!!!! We hebben foto's en filmpjes, dus hopelijk lukt het om die erop te zetten... Na de adrenaline rush naar het hostel voor een tukkie en toen naar het koninklijk paleis. Misschien hebben jullie meegekregen dat de oude koning overleden is half oktober en die ligt nu hier opgebaard. Vandaar ook dat het paleis zelf dicht was, maar de grond eromheen niet en er zijn een paar tempels. Ook te grappig, wij op zoek naar de Silver Pagoda. Die zou er moeten zijn, maar wij konden hem niet vinden (we waren op zoek naar een zilveren tempel) Bleek uiteindelijk dat we er allang binnen waren geweest en hij ook wel de tempel van de Emerald Buddha heet. Wat bleek nou, de vloer is van zilver! Wij hebben daar helemaal niet op gelet, want tja wie kijkt er nou naar de grond. Dus wij toch nog maar een keer die tempel in, hadden ze voor het grootste gedeelte tapijt neergelegd... zooo niet logisch ook. Hierna langs de boulevard gelopen en bij een restaurant op het dak een biertje gedaan bij zonsondergang. We wilden een goedkoop restaurantje opzoeken in de buurt, maar na een rondje te hebben gelopen hebben we toch maar besloten om terug te gaan naar dat eerste restaurant met mooi uitzicht. We zijn wel 1 verdieping lager gaan zitten, omdat er onweer in de lucht zat en we niet nat geregend wilden worden. Kregen we ook nog onverwacht een mooie vuurwerkshow bij het eten. Dit was om de verjaardag te vieren van de overleden koning (logisch) en we vonden het al zo druk op straat, dit was de reden dus. Na het eten begon het inderdaad te stortregenen en zijn we met de TukTuk naar het hostel gegaan. Het was natuurlijk 31 oktober wat betekend: Halloween. Er was een feestje in onze bar van het hostel, dus we dachten gaan we gezellig daar drankje doen. Toen we onze tas in de kamer gingen zetten zagen we aan de overkant dat er salsa werd gedanst, dus besloten we daar eerst even heen te gaan. Lekker samen de heupjes los gegooid, alleen de rest van de mensen waren niet zo soepel. Toen ging de DJ (aka oude man) die mensen Bachata leren en wij ondertussen lekker dansen. Toen we even biertje gingen drinken pakte hij me opeens vast en zegt kom het even voordoen,. moest ik dus met die man de Bachata gaan dansen. Re natuurlijk in een deuk, alleen ik vond het wel beetje genant. Na deze onverwachte wending toch maar naar het feestje bij ons in het hostel. Hier (iets teveel) drankjes gedaan en ook een dansje gewaagd.
Vandaag is het alweer 1 november, een nieuwe maand en gaan we ook een nieuwe bestemming tegemoet: Vietnam! We nemen vandaag dus afscheid van het mooie en veelbewogen Cambodja. Jullie horen snel weer hoe ons avontuur verder gaat!!!

Kusjes Re en Nick

PS: de video's via deze site uploaden lukt niet, dus hebben we ze maar op youtube gezet! We wilden ze jullie niet onthouden:

De bovenstaande links kopieren en plakken in je webbalk, hopelijk is het zo te zien! Let us know....

• 01 November 2012 - 09:11

George:

Hallo Lovers,

Fijn om weer wat te horen van jullie, heel leuk verhaal Nickyta je kan wel zien dat je het schrijven van je vader hebt...hihi. Ik krijg wel trek als ik die verhalen over het eten hoor. Doe voorzichtig en nog een hele fijne en gezellige tijd in Vietnam. Wij zien jullie in Bangkok, nog 6 weken. Dikke kussen en groetjes van Romana en George

• 01 November 2012 - 09:56

Kees En Ria :

Hallo nickyta en Rewan,
    Geweldig die reis van jullie.Het is net of we steeds weer een nieuw hoofdstuk van een boek lezen.Nog heel veel plezier ,we blijven jullie volgen.
    Groetjes Kees en Ria

• 01 November 2012 - 13:22

Sharline(mam):

Leuk allemaal de verhalen van al de plekken, heel interessant hoor, en die persoon die niet uit wilde checken was verstandig om het te doen, mooi in jullie voordeel zeg even heerlijk in zo'n grote bankstel etc.
    nickyta ik wist niet dat je zo mooi kon dansen hahahaha, wel tof van jullie beiden, doe voorzichtig met eten en zijn mooie foto's zeg, enjoy, love you all Mam

• 01 November 2012 - 13:47

Petra :

Heee re en Nickyta,

Weer jullie verhaal gelezen..
    Wel indrukwekkend of misschien niet goede woordkeus, maar anders kan ik m ff niet omschrijven maar al die overblijfsel van de Rode Khmer. Moet bizar zijn om daar te staan en te zien wat mensen elkaar kunnen aandoen.
    Verder zijn de foto's natuurlijk weer helemaal leuk... zeker van de schietbaan... ziet er ook indrukwekkend uit hoor Nickyta...!!! Re jij ook hoor...hahahah
    Eh beef met rode mieren... sambal bij ook... ik vind het gewaagd...
    Ik weet niet waar jullie nu naar toe gaan maar wacht weer braaf op het volgende verslag en de foto's natuurlijk ben ik ook ff een beetje op vakantie...

Groetjes..xxx Petra

• 01 November 2012 - 21:39

Dries En Yvonne:

Hoi Nickyta en Rewan,

Wat hebben we weer genoten van je fantische en indrukwekkende verhaal.
    Je schrijft alles zo duidelijk dat ik het helemaal voor me ziet.
    Het is een hele belevenis, alles wat jullie ondernemen en ookhet lekkere eten.
    Vooral Beef met rode mieren, lijkt me heeeerlijk ha, ha.
    Jammer dat jullie niet hebben kunnen genieten van de vogelspinnen.
    We vinden dat het jullie ook goed af gaat met een schietwapen, dat heb je vast van je vader ha, ha.
    Nu maar afwachten hoe het is in Viëtnam.Zal ook wel heel gaaf zijn.
    We zien de verhalen weer tegemoet, heel veel plezier e voorzichtig!
    Liefs, Dries en Yvonne.

• 02 November 2012 - 16:47

Fred:

Hey backpackers,
    Eindelijk er aan toe gekomen om alle reisverslagen te lezen en de prachtige foto,s te bekijken ( lang niet allemaal, want het waren er zo veel ). Maar wat hebben jullie beide al veel meegemaakt en gezien in 1 maand. Veel gezien. Maar natuurlijk ook veel en heerlijk gegeten en menig drankje genuttigd he nicht !!! All in the family alhoewel George is aangetrouwd hahahahahah. Hier alles goed nou ja goed 8 graden veel wind en regen. Deetje zit nu een week in Parijs, erg moeilijk maar kreeg vandaag een berichtje van haar dat ze haar eerste leuke werkdag had gehad. Dus gaat stapje voor stapje vooruit ( nog 9 maanden en 3 weken !!!! ) Jongens maak er een mooie reis van en laat ons de komende maanden genioeten van de prachtige verhalen en foto,s.

Groetjes De Bodaantjes

• 04 November 2012 - 21:14

Angelique:

Hey lieverd,

Wat een indrukwekkend verhaal!!!! Jullie zien echt heel veel!!
    Nu lekker in Viëtnam! Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie nieuwe verhalen en foto's!!!

Dikke kus van ons