Olifanten.....!!!! en meer.... - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu Olifanten.....!!!! en meer.... - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu

Olifanten.....!!!! en meer....

Door: Nick&Re

Blijf op de hoogte en volg Nickyta&Rewan

20 Oktober 2012 | Laos, Pakxe

De olifanten..... We werden 's ochtends opgehaald en met nog een gezin van 2 ouders en 2 kinderen gingen we op weg naar Elephant Camp. Dit was ongeveer 35 minuutjes rijden vanaf Luang Prabang, dwars door de jungle en over hobbelige zandpaden. Toen we aangekomen waren zagen we gelijk al olifanten staan en we kregen 10 minuten om zelf even rond te kijken. Het was een mooi en overzichtelijke plek met uitzicht over de Mekong. We kregen een korte inleiding en gingen toen samen met een olifant in korte training. We moesten wat woorden onthouden, zoals stop en naar rechts of links. Daarna mochten we 1 voor 1 op de nek van de olifant zitten en samen met de Mahout (trainer) een rondje lopen en de woorden oefenen. Het was zo gaaf opeens zo dicht met een olifant te zijn. We dachten misschien alleen maar even erop en daarna een rondje rijden, maar dit was super vet! Hierna hadden we even vrije tijd, want er kwam een andere groep tussendoor die met de olifanten een rondje gingen rijden. Onze gids die bracht ons naar het zwembad van het resort wat erbij hoort en dat was zo mooi..... Konden we daar een uurtje chillen en van de zon genieten. Dus lekker afgekoeld in het water en daar lekker rondgehangen, met ook weer een super mooi uitzicht over de Mekong. Na onze chilltijd gingen Re en ik samen op de olifant een rondje rijden door de jungle naar de Mekong. Hier even met wat water gespeeld (althans de olifant om zichzelf af te koelen) en toen terug naar het kamp. Was wel een leuke route, want er woonde ook lokale mensen die de olifant eten gaven toen we langs liepen. Na ons rondje gingen we lunchen. Toen onze buikjes gevuld waren mochten we ons weer omkleden om nat te worden en gingen we weer 1 op 1 met de olifant. Dus iedereen kreeg een eigen olifant en we mochten weer op z'n nek zitten. Toen gingen we via de jungle naar de waterkant en hier gingen we dus samen met de olifant het water in!!!! Dat was echt het hoogtepunt.... We kregen een borstel om ze te wassen en ze gingen met water spuiten uit hun slurf en soms zelfs bijna kopje onder... Een groot waterfestijn en de olifanten genoten er ook zeker van, lekker koel in de Mekong. Na zeker 20 minuten was het tijd om afscheid te nemen. De olifanten waren klaar voor de dag en gingen samen met hun mahout naar de overkant van de rivier de jungle in om te eten en te slapen. Onze dag zat er gelukkig nog niet op, want we gingen vanuit de rivier een bootje in die ons naar watervallen bracht. Toen we daar aankwamen leek het vanaf de rivier heel klein, maar zodra we de oever op liepen werd het steeds groter en mooier!! Hier mochten we ook een uurtje blijven, dus even rond gelopen en geklauterd en toen lekker gezwommen. Het was heerlijk koud water wat uit de bergen kwam lopen, zo de Mekong in. Na deze ervaring terug met de boot naar het kamp en toen met de minivan weer terug naar Luang Prabang. We waren helemaal uitgeput en voldaan van onze dag, wat een belevenis!!!!!!!
Terug gekomen bij ons hostel sprongen we op de scooter om nog even onze laatste dingetjes te doen. Dit omdat we opeens zo kort de tijd hadden ivm met de vlucht. We hebben nog een rondje gereden door Luang Prabang en lekker loempia's gehaald op de markt en deze opgepeuzeld bij de ingang van wat phu, lekker mensjes kijken die uitgeput naar beneden kwamen hihi.... 's Avonds vroeg naar bed, want onze wekker ging om 4.45 uur!!!
Er is 's ochtends namelijk de offering aan de monnikken en deze wilden we ook niet missen, dus in het donker de straat op en wachten tot zonsopkomst. We waren erg vroeg dus het was nog heel rustig, we hadden nog niet tegen elkaar gezegd dat het zo rustig was of bussen vol met toeristen kwamen aangereden... Oh mijn god, we hebben met open mond staan kijken. Het was namelijk heel jammer dat ze niet alleen kwamen kijken, maar ook nog eens gingen offeren. Beetje krom aangezien niemand boeddist is... We zijn een stukje verderop gaan staan, want we wilden ook de lokale mensen nog zien. Gelukkig zaten die er ook nog op andere stukken van de straat. Toen kwamen de monnikken, de hele straat zag oranje! We waren ook verrast dat er zoveel monnikken waren die rondliepen, maar eigenlijk wel logisch met die hoeveelheid aan tempels. We gingen rustig terug naar ons hostel en het was wel leuk om te zien hoe er overal lokale mensen voor hun huis of winkeltje zaten om te offeren. Toen onze rugzakken gepakt en met de TukTuk naar de airport, want onze vlucht naar Pakse vertrok om 11.55 uur. Het is 1 uur en 45 minuten vliegen en we gingen met een propellor vliegtuig. Wat een lawaai, maar verder was het ok. Het vliegtuigje zat bijna vol, maar de meeste mensen vlogen daarmee door naar Siem Reap. In Pakse met de taxi naar een hostel en toen op verkenningstocht. Nou ja verkenningstochtje, Pakse is namelijk niet groter dan 5 straten ofzo... We hebben hier ook weer een scooter gehuurd, wel een semi-automatic, deze heeft meer power (eigenlijk gewoon een motor) en zijn beetje rond gaan rijden.
Nu zitten we alweer op 16 oktober en zijn we in het zuiden van Laos. Vandaag gingen we met de scooter op pad naar een ander dorpje op een uurtje rijden van Pakse, Champassak. De omgeving was prachtig en we hebben onze ogen uitgekeken. Zo mooi is Laos dus... Tijdens het genieten van de natuur reden we bijna voorbij Champassak, zo klein is het. Letterlijk 1 straat parallel aan de Mekong, hier even een frisje gedaan en toen door naar de attractie van deze omgeving. De Vat Phu tempel van Champassak. Deze lag op nog eens 15 a 20 minuten rijden langs huisjes en rijstvelden. Eenmaal op de bestemming wisten we niet dat het terrein zo groot was. We moesten alleen al 15 minuten lopen naar de ruines en het begin van de trappen. Wel super mooi, maar ook super warm. We waren al doordrenkt en moesten nog de trappen op om bij de top te komen. De tempel lag ook nog eens op de helling van een berg tussen het bos, waar het dus heel vochtig is. We plakte en kleefte, maar het was de moeite zeker waard. Wat een uitzicht..... Echt heel mooi en de tempel zelf (een ruine) was ook erg mooi om te zien. Eenmaal bijgekomen en na te hebben genoten van het uitzicht de stijle klim naar beneden. Erg gevaarlijk ook, want de trap was zeg maar nog de originele (honderden jaren oud) en lag bedekt met zand. Gelukkig hebben we het gehaald zonder kleerscheuren, en na de lange wandeling terug met de scooter richting Pakse. Het was dezelfde weg terug, maar we hebben weer zo genoten van het uitzicht. Echt top om zo Laos te zien.... Terug in Pakse even opgefrist (was wel nodig pfieuw ;p) en toen langs de waterkant tussen de locals gaan eten. Was erg lekker en natuurlijk ook el cheapo, voor 2 euro 50 per persoon... We vertrekken morgen naar de 4000 Islands. Dit zijn verschillende eilanden in de Mekong tegen de grens van Cambodja aan. Hier is geen internet en dus zit er een kleine vertraging in onze verhalen en foto's. (Jullie lezen dit ook pas als we alweer terug zijn, maar vergeet dat maar gewoon even) Hopelijk vinden jullie onze verhalen nog steeds boeiend en krijgen jullie door de foto's een beeld hoe mooi het hier wel niet is! Er komt ook nog een vervolg, want we moeten wel weer goed lopen met de verhalen, dus deze staat er snel ook op.

Dikke kus. Rewan en Nickyta

PS: We zitten vandaag, 20 oktober, in Pakse en vliegen morgen naar Siem Reap, dus dan komt er snel weer een verhaal vanuit een nieuw land. We zijn druk bezig geweest met de foto's. Maar bij dit verhaal zaten we helaas in tijdsnood, dus de foto's komen er snel op.

• 20 Oktober 2012 - 14:59

Mamma:

hallo lieverds,
    heerlijk weer wat te lezen, is meteen een teken dat alles goed is. Prachtige foto's en geweldige belevenissen. Nu begrijp ik ook waar jullie waren toe jullie belden en wij het ruizen van het water hoorden, hartstikke leuk. Het verhaal van de olifanten is ook geweldig, dit is heel wat anders dan wat wij op Bali hebben gedaan, hé Nickyta, dit is vast veel mooier. Veel plezier met jullie volgende bestemming. Wij wachten met spanning op de volgende foto's. Dikke kussen van pappa en mamma.

• 20 Oktober 2012 - 22:49

Sharline(Mam):

Hi schatjes, alles is goed met jullie, zo ik dit alles lees, wel mooi en zeker blij om te horen dat het goed gaat, wel grappig met de olifanten zeg, en even lekker bijkomen in dat heerlijke water, geniet echt van elke dag en ik wens jullie een mooie reis naar de 4000 Islands, in afwachting voor de volgende verhaal die hoor ik graag van jullie okay
    want ik volg jullie, kus Mam

• 20 Oktober 2012 - 23:37

Tante Ruth:

Wat een droomreis, wat een belevenis !
    De olifanten van zo dichtbij ervaren is zeer indrukwekkend.
    Wij genieten mee van jullie reis en van jullie verslag met foto's.