Het regent, het regent, we worden helemaal nat.... - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu Het regent, het regent, we worden helemaal nat.... - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu

Het regent, het regent, we worden helemaal nat....

Door: R&N

Blijf op de hoogte en volg Nickyta&Rewan

17 November 2012 | Vietnam, Hué

Wow wow wow.... Wat een mooie plaats is Hoi An. We zijn ondertussen alweer op de volgende bestemming en zitten al 3 dagen in de regen. Daar zo meer over, eerst onze favoriete plaats tot nu toe! Hoi An is beschermd door Unesco en staat op de werelderfgoedlijst, hierdoor is het oude centrum heel mooi onderhouden. We hadden ook nog een heel mooi hotel net naast het oude centrum en de markt, dus de perfecte locatie. De eerste middag na aankomst hebben we rustig rondgelopen en lekker vietnamees gegeten bij een klein restaurantje met uitzicht over de aanlegsteiger van de lokale bevolking die naar de markt komt. Het is een heel romantisch dorpje met mooie huisjes, tempels en restaurantjes.
We besloten de volgende dag naar een andere Unesco site te gaan op 1,5 uur rijden vanaf Hoi An: My Son. Dit is een oude stad midden in de jungle. Vroeger was dit het religieuze centrum van de Cham bevolking. Helaas is het grootste gedeelte gebomberdeerd door de Amerikanen en zijn ze alles aan het restaureren. De terugreis was met de boot. We stopten ook nog bij een lokaal dorp waar ze houtsnijwerken maken en voeren daarna terug naar Hoi An. 's Middags hebben we na de lokale lunch van Wontonsoep (specialiteit) weer lekker rondgewandeld en beetje winkeltjes gekeken. 's Avonds is het centrum pas echt romantisch, want dan hangen er allemaal gekleurde lampionen buiten bij de restaurants en langs de waterkant. Er zitten ook allemaal oude vrouwtjes langs de waterkant waar je drijvende kaartjes kan kopen en ze op het water kan laten. Dit geeft echt een romantische sfeer. Wat ook heel bijzonder is, is dat elke avond de rivier overstroomt door de regen die in de bergen is gevallen en dan de waterkant onderloopt met water. Dit gaat heel geleidelijk en vinden ze heel normaal. Kinderen spelen dan met die lampionen of ze gaan er doorheen fietsen...
Onze laatste dag in Hoi An gingen we het centrum zelf bekijken. Je kan een kaartje kopen waarmee je 5 bezienswaardigheden kan bezoeken en 's avonds naar een dans -en zangvoorstelling kan gaan. We hebben 2 oude huizen bezocht (17e eeuws), 1 tempel, 1 museum en 1 community hall. De laatste is een soort buurthuis voor de lokale mensen die van een bepaald geloof afstammen. Elk geloof heeft een eigen community hall, waar men samenkomt om religieuze feesten te vieren of bijeenkomsten te houden. De lokale mensen van wie de huizen en gebouwen zijn, zijn erg trots op hun familiebezit en vertellen er dan ook het een en ander over zodra je binnenkomt. Rond 4 uur was het tijd voor een biertje aan de waterkant. Hier zat een oude man in zijn bootje te wachten tot er toeristen een rondje wilde varen. Hij had ons ook gevraagd, maar we zaten lekker te genieten van het uitzicht. Hij was zo schattig en toen hadden we hem ook maar een biertje gegeven. (zie de foto's) We hebben naast ons biertje ook wat lokale hapjes geproefd; zoals White Rose (gestoomde wonton met garnaal) en gefrituurde wontons met een heerlijk saus en groenten. Hierna weer wat rondgewandeld en na zonsondergang vonden we verderop een lokaal straatstalletje waar ze langs het water allemaal tafeltjes en stoeltjes hadden neergezet. Super simpel, maar te leuk en we hebben hier ook weer heerlijk en goedkoop gegeten. Ook weer lokale specialiteiten; pork met rijstvel die je zelf mag inpakken en Cao Lau, platte noodles met varkensvlees, verse kruiden en een soort chips. Om 19.30 begon de dans/zangvoorstelling, het stelde niet heel veel voor, maar we hadden zoiets nog niet eerder gezien. Erg leuk om de lokale dans te zien en ze zongen ook liederen van Hoi An. Op een plein verderop werd Vietnameze bingo gespeeld onder de lokale bevolking, hiermee konden ze prijzen winnen. Iedereen was fanatiek en wilde winnen, wij snapten er natuurlijk vrij weinig van, maar wel heel leuk om te zien. Deze avond was het water heel erg overgelopen en moesten we zelfs omlopen, omdat we anders tot onze enkels door het water moesten.
De volgende ochtend was het tijd om te vertrekken naar de volgende bestemming. We hadden een taxi geregeld, omdat we naar het treinstation in Danang moesten voor de trein naar Hué. We wilden eerst nog langs de Marble Mountains die op de weg naar Danang lagen en hebben hier een uur rondgelopen. We hadden ons er niet echt veel van voorgesteld, maar het was uiteindelijk super mooi, met een mooi uitzicht, veel grotten met heilige beelden erin en tempels. We waren blij dat we deze beslissing hadden genomen en na een uurtje weer terug en door met de taxi naar Danang. Het treinstation was erg klein, maar de trein des te minder. We zaten tussen bijna alleen maar lokale mensen en de trein was super lang. De treinreis duurde 2,5 a 3 uur en was adembenemend mooi. We reden langs de kust door ongerepte natuur met uitzicht over de zee en verlaten stranden. In de verte staken bergen uit de zee en waren veel lokale vissersbootjes te zien. Helaas geen foto's gemaakt, omdat de ramen te vies waren hahaha.... Bij aankomst in Hué regende het en zijn de een taxi ingesprongen op weg naar het hotel. Deze ligt goed in het centrum en op loopafstand van alle bezienswaardigheden. We hebben na aankomst niet veel gedaan, behalve lekker gegeten en films gekeken in het hotel.
De volgende dag (vrijdag 16 november) was het weer er niet beter op geworden en we wilden naar de Citadel (beschermde site van een vroeger koninkrijk). Na het ontbijt was het even droog, dus hup naar buiten. Te voet zou het 20 minuten lopen zijn, maar halverwege liepen we langs de bootlanding en gingen er net wat toeristen met de boot naar de overkant naar de Citadel. Wij ff onderhandeld voor een goede prijs en konden gelijk mee. Top scheelde weer wat tijd en maar goed ook, want 3 stappen in de richting van de Citadel en het ging weer regenen. Pfff.... onder de poncho en door. Na aankomst was het weer even droog en zijn snel rond gaan kijken. Helaas duurde dit 10 minuten en toen kwam het weer met bakken uit de hemel. Na 10 minuten te hebben gewacht gaven we het op en gingen door de regen verder. De foto's zien er dus helaas ook wat somber uit. Dit is precies het beeld wat we al 3 dagen zien nu, dus het is hier niet altijd mooi weer... We hebben lekker sushi geluncht en daarna weer naar het hotel om even op te warmen. Na wat droge kleren liepen we voor Happy Hour naar een bar, daarna een andere bar ;p. De regen hield maar aan en besloten daar maar gelijk een hapje te eten. Na het eten kwamen we 2 mensen tegen die we hadden ontmoet in Sihanoukville en daarna weer waren tegen gekomen in Phnom Phen. Ze schoven aan en hebben lekker zitten kletsen en nog maar wat gedronken. Ach wat kan je anders doen met zulk weer..... Ze vertrokken na wat drankjes en na nog 1 biertje om het af te leren gingen wij ook maar naar het hotel. Het had nonstop geregend en moesten ook tot onze enkels door het water lopen, gelukkig zagen we de lol ervan in en hadden we de hoop al opgegeven.
Vandaag is er niks veranderd. Onze spullen liggen nog in het hotel en wij zitten kopjes thee te drinken en beetje informatie te zoeken over onze volgende bestemming, Hanoi. Hier vliegen we vanavond naartoe. De vlucht gaat pas om 5 voor 10 en komen daar dan aan om 23.15. Gelukkig hebben we een pickup geregeld vanuit het hotel en kunnen we hopelijk zorgeloos richting de grote stad. Zal wel weer even wennen zijn. De planning is hier een paar nachten te blijven en dan een bootcruise te doen in Halong Bay. Hierna terug naar Hanoi en vanuit daar met de trein naar Sapa in het noorden. Hier zal het heel koud zijn (ong 5 graden), dus jullie zijn niet de enige in de kou ;p. We gaan jullie weer op de hoogte houden...

Dikke kus R&N

• 17 November 2012 - 15:51

Mamma:

Hallo lievers,
    Gelukkig, weer een aflevering van jullie reisverslag, ik keek er al echt naar uit. Jammer van al die regen, maar ja, aan het weer kun je niets doen. Ik duim voor jullie dat het beter wordt. Weer geweldige foto's vooral die van de vlinder vind ik erg mooi, en natuurlijk dat mannetje met zijn biertje. Het vervolg klinkt ook erg spannend, ben benieuwt hoe Hanoi is, zal wel een verschil zijn met de rust die jullie de laatste tijd gewent zijn. Maar dan naar die Bay, heb op Google gekeken en het lijkt prachtig. Jongens wees voorzichtig en wij wachten in spanning op het vervolg. Dikke kus papa en mamma

• 18 November 2012 - 11:00

Roselien Florentina:

Hallo Réwan/Nikitha ,mooie foto's mooie landschap,veel groen echt mooi. Ik zeg geniet ervan ,veel plezier
    neem maar alles in je op,en kjik uit. Réwan een familiebericht ,Irvinia is bevallen van een zoon,daar in
    America,en ze zijn ook in ondertrouw,dus volgend jaar weer een huwelijk op Curacao.
    Lucio en Roselien, wensen jullie veel plezier ,geniet van elk moment, en hou jullie goed.Houdoe.Veel Zegen.

• 18 November 2012 - 16:09

Mam:

Hi mi dushinan, allemaal mooie foto's heel knap gedaan, en al de plekken zijn best interessant allemaal, leuk om alles te volgen, de lamponnen op 't water geeft echt een ROMANTISCHE SFEER, en het Lokale gerecht zag er heerlijk uit hmmmm, geniet van elke dag, kus voor jullie en gezegende dagen, MAM

• 18 November 2012 - 20:02

Dries En Yvonne:

Hoi Nickyta en Rewan.

Wat hebben we weer genoten van jullie verhaal.Prachtige foto's. Jammer van het weer.
    Maar.......... jullie schien er schattig uit hoor in de poncho. Het mooie weer staat vast weer op jullie te wachten.
    Het eten ziet er ook weer heeeeeeeeeerlijk uit!
    Nu zijn we benieuwd hoe het in Hanoi is. Goede vlucht, veel plezier, geniet ervan!!
    We kijken weer uit naar jullie volgende verslag.
    Liefs, Dries en Yvonne.

• 19 November 2012 - 17:05

Petra:

Hee wereldreizigers,

Ff korte krabbel tussen werk door... Verhaal weer leuk een foto"'s super.
    Jeetje jullie zien er "woest aantrekkelijk"" uit in poncho !!!

Groetjes....

• 20 November 2012 - 21:55

Angelique:

Hey lieve schatten,
    Hier weer een bericht van ons. Ik heb al de verslagen gelezen dus ik ben weer helemaal bij!
    Wat een mooie en leuke dingen maken jullie samen mee! Echt tof om te lezen wat voor bijzondere dingen jullie allemaal zien!
    Hier gaat alles goed. Erg druk op werk momenteel!
    Lieve schatten veel plezier nog!
    Laat snel weer wat horen!