Mooie stad en luxe op het water - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu Mooie stad en luxe op het water - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nickyta&Rewan SteegersPocornie - WaarBenJij.nu

Mooie stad en luxe op het water

Door: Re&Nick

Blijf op de hoogte en volg Nickyta&Rewan

21 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Daar zijn we weer met opnieuw een mooi avontuur achter de rug en een goed verhaal met mooie foto's. We vlogen naar Hanoi en tot onze verbazing gingen we met een airbus, terwijl al die andere vluchten uitgevoerd werden door propellorvliegtuigjes. Het vliegtuig was maar halfvol en het sloeg eigenlijk nergens op, want de vlucht duurde maar 50 minuten. In ieder geval was de vlucht wel goed verlopen en stond er iemand klaar om ons naar het hotel te brengen. Je zag wel gelijk het verschil, mooie luchthaven en strakke wegen. Grappig is dat Hanoi (Old Quarter, toeristen gebied) niet zo modern is met laagbouw en oude gebouwen. We kwamen rond middernacht aan in het hotel en zijn gelijk gaan slapen, want we waren uitgeput.
De volgende dag begonnen we fris en fruitig aan onze nieuwe bestemming. We hadden ook gelijk een hele waslijst met dingen die we moesten doen en uitzoeken, hier begonnen we maar gelijk mee. We moesten op zoek naar een cruise voor Halong Bay en dat was nog niet zo makkelijk, omdat er ongeveer 100 touroperators zijn met boten en tours. We hadden wat info ingewonnen bij ons hotel en wat boeken bekeken. We kwamen telkens terug op 1 bedrijf dat er goed uitzag en een iets luxer niveau had. Via hotels boeken is vaak erg duur, dus wij op de hotelkamer de website opgezocht. We hebben contact opgenomen met het bedrijf zelf en kregen een erg behulpzaam meisje aan de telefoon. Hadden we ook nog geluk, want we wilden de trip voor de dag erna boeken en kregen last minute-korting! Uiteindelijk was de prijs net zo duur als andere reizen, maar dan een luxere boot. Dat was goed geregeld en toen zijn we lekker een lokaal tentje gaan zoeken om weer te genieten van de Vietnamese keuken. Natuurlijk ook weer gelukt en hierna met een cyclo (zo'n meneertje met een bakfiets) een uurtje rondgereden door het oude stadscentrum. Erg leuk om zo Hanoi te verkennen en zo zagen we gelijk plekken waar we heen konden gaan om van dichtbij te bekijken. Na ons uurtje sightsee-en besloten we naar het meer te lopen, niet ver van het hotel. Hier zit ook een Waterpuppet theater. Dit is heel groot hier in Vietnam en we wilden kijken of er nog kaartjes waren voor de show van 17.00 uur. Toen we er aankwamen was het zooooo druk met toeristen en we moesten in de rij staan voor de kassa. Gelukkig waren er nog kaartjes voor de 17.00 uur show, dus dat was mazzel. We hadden nog 45 minuten voordat de show zou beginnen en zijn even bij het meer gaan kijken. Het meer is echt het middelpunt van het oude centrum en het was er erg druk met zowel lokale mensen als toeristen. Op het meer staat ook een tempel en deze hebben we gelijk maar bezocht. Supermooi en ook weer erg bijzonder om te zien hoe de lokale mensen tussen alle drukte van de toeristen gewoon gaan bidden na hun werk. Hierna terug naar het theater voor de show. Deze duurde ongeveer een uurtje en tegen onze verwachting in was het ontzettend leuk en professioneel. Heel knap hoe ze houten poppen laten bewegen in het water, zonder dat je de mensen zelf ziet. Ook was er live zang en muziek. Na de show liepen we rustig terug naar het hotel om onze tas af te gooien en toen bleken de straten eromheen vol te zitten met lokale mensen en hier en daar wat toeristen. Wij natuurlijk een plastic tafel en stoeltje gepakt en erbij gaan zitten. Bia Hoi (tapbier) was 5000 Dong, omgerekend is dat 0,25 $. Dit wil zeggen suuuuuuper goedkoop dus en ze hadden lekkere hapjes. We kwamen een Canadees tegen die we al een paar keer eerder tijdens het reizen waren tegengekomen, dus daar ook lekker mee gekletst en gedronken. Om ons heen zaten de lokale mensen iets te eten wat ze in een blaadje rolde en in hete saus doopten om op te eten, wij vroegen ons af wat het was. Gelukkig waren ze erg aardig en boden ons alledrie een lekker blaadje gevuld met dat vlees aan. Wat bleek..... het was varkensoor!!! We hebben het opgegeten en het smaakte gelukkig ook best goed. Nickyta was natuurlijk de gelukkige en kreeg nog een portie, die je natuurlijk niet kan weigeren. Rond 23.00 uur moest opeens iedereen opstaan en afrekenen, want de politie zou komen controleren of alles netjes opgeruimd was. Was gelijk een mooi moment om terug te gaan naar het hotel. De volgende dag werden we dan ook vroeg opgehaald met het busje naar Halong Bay.
Om 8.00 uur precies stond ie voor de deur. Wij onze grote tassen achter gelaten in het hotel en met een kleinere tas op weg naar Halong Bay. De rit duurde 3,5 uur en omdat we hadden liggen slapen ging het redelijk snel. Bij aankomst was alles netjes geregeld. Ons bedrijf had een eigen gastenlounge en we konden gelijk iemand volgen naar een kleinere boot die ons naar de grote boot zou brengen. Het ontvangst alleen al was super netjes met natte doekjes voor je handen en een welkomscocktail. Hierna een introductie van het personeel en daarna naar de cabin om onze bagage (die al netjes voor de deur stond) naar binnen te brengen en daarna te genieten van een heeeeeeerlijk lunchbuffet. Onze mond viel open hoe mooi de boot van binnen was en dan nog niet te spreken over onze cabin. Deze was mooier dan alle kamers die we tot nu toe hebben gehad tijdens onze reis. De lunch was echt super lekker en ze hadden echt van alles, het uitzicht was nog veel mooier. Het was echt schitterend, ondanks de lucht niet helderblauw was. Na een paar uurtjes varen kwamen we aan bij een drijvend visserdorp. We gingen met de kleinere boot naar een station waar je per 4 personen in een lokaal roeibootje een uur rond ging varen door het dorp heen. Echt zo bijzonder om te zien hoe die mensen leven op water. Ze leven van visvangst en parels (oesterkwekerij). Zo ver van de bewoonde wereld en toch zo primitief zonder grond onder je voeten kunnen leven. Na de excursie was er de mogelijkheid om te kajakken of te zwemmen. Helaas betrok de lucht en werd het wat fris op het water. We hebben heerlijk genoten van het uitzicht met een goed glas wijn. Rond 17.00 uur kregen we een kook workshop van de chefkok. Super leuk om te zien hoe je bepaalde dingen maakt en we mochten om de beurt meehelpen loempia's te rollen. Hierna nog wat tijd om te ontspannen met een boekje en een goed glas wijn voordat het diner werd geserveerd. We moesten van tevoren aangeven wat we als hoofdgerecht wilden hebben en dachten dat we dat dan alleen kregen en misschien wat vooraf. Nou nee hoor we kregen een heus 5-gangen diner. En we hadden ook nog een stel uit Canada naast ons zitten en daarnaast een stel uit Schotland, dus hebben het hele diner gezellig zitten kletsen over onze en hun avonturen. Na het diner waren we bomvol, zoveel waren we niet meer gewend om te eten en vooral niet na zo'n heerlijk lunchbuffet. Iedereen ging vroeg naar bed, want hadden een lange dag achter de rug en de volgende dag weer vroeg op.
De wekker ging om 5.45 uur... Pffff.... wel erg lekker geslapen en na een heerlijke warme douche gingen we naar het dek. Hier begon om 6.15 uur onze Tai Chi les!!! Jaja.... vroeg in de ochtend lekker wakker worden met een goede gymnastiekoefening en wederom een schitterend uitzicht. Na de Tai Chi les stond er een ontbijtbuffet klaar. Na het ontbijt stond er een bezoek aan een grot op het programma. Dus weer per kleine boot aan wal en heel veel trappen op naar een megagrote grot. Na dit bezoek terug naar de boot en toen gingen we alweer terug varen naar land. Helaas zat dit avontuur er alweer bijna op en gingen we weer terug naar Hanoi. Na weer een lange busreis van 3,5 uur kwamen we aan in Hanoi en was het alweer een nieuwe excursie plannen. We hadden een ander hotel gevonden met een boekingskantoor erin en de service was erg goed. We hebben ook nog geluk, want ze hebben deze weken een speciaal tarief en hebben gelijk de kamers bekeken voor na Sapa (de volgende bestemming). Veel betere kamers dan wat we nu hebben en voor dezelfde prijs. We hebben dus gelijk de trein geboekt en ook een kamer gereserveerd voor over een paar dagen. 's Avonds een leuk vegetarisch restaurant gevonden en het eten was echt heerlijk.
Vanavond vertrekken we dus per nachttrein naar Sapa, dit ligt in het Noorden van Vietnam. We hebben een beetje overdreven met de temperatuur in ons laatste verhaaltje. Het schijnt wel kouder te zijn, maar niet zo koud als 5 graden... oeps... We gaan het weer meemaken. Vandaag zijn we naar het Ethnologisch museum geweest om meer te weten te komen over de verschillende etnische groepen in Vietnam. Er zullen een paar verschillende etnische groepen leven in Sapa en wel fijn om van tevoren een beetje informatie in te winnen over wat we gaan zien. Het museum was erg mooi en duidelijk en in de tuin stonden allemaal huizen van de verschillende stammen waar je in rond kon kijken. Erg interessant om te zien. We zullen morgen vroeg aankomen in Lao Cai en dan is het nog een uurtje rijden naar Sapa. Hier blijven we t/m zaterdag 24 november en komen dan 25 november 's ochtends aan in Hanoi. Hier blijven we dan nog een aantal dagen en vliegen dan naar Bangkok. De foto's komen er nog aan, maar we vertrekken straks en moeten nog even eten en de taxi regelen naar het station. Tot het volgende verhaal!!!

Dikke kus van ons.....

• 21 November 2012 - 17:16

Mam:

Hi schatjes, zo te lezen in jullie verhaal is best Chic allemaal, is wel allemaal de moeite waard, ik moest wel lachen hoor, varkensoor opgerold in een blaadje, gelukkig vonden jullie het lekker,
    de foto's zijn ook wel interessant om te zien, in afwachting op jullie volgende verslag vanuit Sapa, enjoy and a big kiss from Mam

• 22 November 2012 - 10:20

George:

Hallo Lovers,
    Wat ziet dat er gaaf uit, al die eilandjes en wat een mooie boot en wat een heerlijke slaapkamer.
    Hebben jullie nog wel genoeg filmrolletjes voor de rest van de tijd dat jullie nog hebben te gaan.
    Ik zal een paar rolletjes meenemen. Het is weer fijn om wat te horen van jullie, nu nog een paar weekjes en zien wij elkaar in Bangkok voor een lekker koud biertje. Doe voorzichtig en geniet er maar van jullie hebben al een behoorlijk wat dingen meegemaakt en moeten nog wel even. (Wat een leven... hahahaha). Dikke kussen en tot 13 december in Bangkok.
    Romana en George

• 22 November 2012 - 11:22

Dries En Yvonne:

Hoi Nickyta en Rewan,

We hebben weer genoten van jullie mooie verhaal.
    Wat leuk, al die vriendelijke mensen en de toeristen die jullie hebben leren kennen.
    Dan komen de verhalen los ha, ha.
    En je komt weer een hoop te weten van elkaar gezien de bezienswaardigheden.
    Het lijkt me ook wel leuk zo'n vissersdorp op het water.
    Het ziet er allemaal weer erg leuk en gezellig uit, ook het eten van varkensoren.
    Die hebben wij in Portugal gegeten, maar ik vondt het geen succes ha, ha.
    Nog heel veel plezier, voorzichtigen tot het volgende verhaal.